poniedziałek, 22 marca 2010

Robienie form i odlewów

Choć mam małe doświadczenie w robieniu odlewów, chciałem przedstawić Wam technikę, którą stosuję. Być może okaże się ona komuś pomocna, być może ktoś pomoże mi ją udoskonalić.
Ok here's the way that I know and which I use to make molds.
Zaczynamy:
1.Najpierw tworzę pudełko/pojemnik, w którym umieszczę element, który chcę skopiować. Używam do tego tektury, ale można też użyć plastiku, starych pojemników po: lodach, maśle, sałatkach itp.
Using cardboard or plastic or old packs for salads, ice cream etc. We are making box to contain the element that we want to make mold of

2. Najważniejsze jest, by pudełko było szczelne, tak by masa, której używamy do zrobienia formy nie wyciekła z niego.
We build up the box using any method you want only important thing is that it needs to be tight.

3. Następnie do zrobionego pudełka wklejam element. Jeśli kształt elementu jest skomplikowany, smaruję go delikatnie olejkiem silnikowym lub WD40, właściwie każdy smar w sprayu będzie odpowiedni, ważne jest tylko, by był ciekły, a warstwa, którą pokryje element jak najcieńsza, tak by nie stracić detali.
Next we glue in the element we want to copy. If the shape of the element is complicated you can bras on to it some kind of motor oil or lubricant (it needs to be really thin best are those in spray) in this stage you need to be careful not to over do it so you won't lose the details.

4. To jest komora ciśnieniowa i próżniowa, której używam do robienia form i odlewów.
This is my pressure and vacuum chamber which I'm using to make molds and casts.

5. Komorę zasilam takim oto kompresorem.
This is the compressor I'm using to power up the chamber

6. Kolejny etap to przygotowanie silikonu, ja używam Mold Max 30. Jest on dość elastyczny, co ułatwia późniejsze wyjmowanie elementów z formy.
Next stage is to mix up silicone that I use to make molds. I'm using Mold Max 30 it's a silicone type material which I hardens but after that is very elastic which makes him very good to use for molding.

7. Po wymieszaniu gumosilu z utwardzaczem wkładam go do komory.
After mixing silicon with the hardener I put it in to chamber.

8. Teraz wytwarzam próżnię, odsysającą z silikonu powietrze, które dostało się do niego podczas mieszania. Po wytworzeniu próżni zostawiam go na jakieś 10 minut w komorze.
Now I making vacuum which is pulling out of the silicone all air which got in to during mixing stage. I'm leaving it under vacuum for about 10 minutes.

9. Tak wygląda gumosil po odessaniu.
Here is silicone after vacuum.

10. Następnie przelewam silikon do pojemnika z elementem, starając się by strumień był jak najmniejszy i by wlewać go w jak najniższy punkt formy. (Z racji tego, że robiłem zdjęcie, u mnie strumień wyszedł dość gruby)
Now we are purring it in to the box with element trying to make the stream as thin as possible and trying to pure in to the lowest part of the box. Because I was making picture my stream was thick.

11. Tak wygląda pojemnik po wypełnieniu silikonem.
Here is the box already filed with silicone.

12. Następnie ponownie wstawiam całość komory.
Now we are puting the box in to the chamber... AGAIN...

13. Po wytworzeniu próżni ponownie zostawiam całość na jakieś 10 min.
And we are making vacuum once again allowing all the air that got in to the box during purring to get out. Again we are leaving it under vacuum for 10 minutes.

14. Po upływie tego czasu wyjmuję pudełko i zostawiam je na zewnątrz w celu utwardzenia.
After vacuuming we take the box out because the silicone needs air to harden. Now we have to wait for about one day so the silicone will harden.

15. Po tym jak silikon stwardnieje (około 24 godziny), rozcinam pudełko.
After silicone hardens we cut the box.

16. Następnie zdejmuję pudełko.
Now we take the box of and we are left with silicone and out original sculpt.

17. Kolejnym krokiem jest wyjęcie elementu i mam już gotową formę do robienia odlewów.
Next stage is to take out the sculpt and we are ready to make copies.

18. Przygotowuję teraz taką samą ilość obu składników żywicy. Do odlewów używam żywicy Smooth Cast, dodaję również parę kropel szarej matowej farby. Powoduje to, iż odlany element jest bardziej matowy i lepiej widać detale.
We prepare the same amount of resin. I'm using Smooth Cast. I also add couple of drops of gray matt paint so the cast won't be so shiny and will look better. Of course if you mix it properly

19. Następnie mieszam żywicę.
We mix the resin.

20. Żywica jest już rozmieszana i można zalać formę.
Resin is finally mix and we are ready to pure it in to a mould.

21. Teraz wlewam żywicę do formy, upewniając się by ją dobrze wypełnić.
Now we pure the resin in to the mould carefully making sure it will be filled in entirely.

22. Następnie wstawiam ją do komory ciśnieniowej.
After we fill the mould with the resin we put in to pressure chamber.

23. Upewniam się, iż komora jest dobrze i szczelnie zamknięta.
We need to make sure to sill the chamber properly so that there won't be any leaks.

24. Teraz tylko wtłaczam powietrze, uzyskując ciśnienie około 4 atmosfer i pozostawiam na czas, jaki żywica potrzebuje by stwardnieć.
Now we apply pressure. I normally apply about 4 atmospheres and we leave the mould to harden (under pressure).

25. Po upływie odpowiedniego czasu otwieram komorę i wyjmuję formę.
After time needed for the resin to harden we can open the chamber and take out the mould.

26. Wyjmuję element.
Now we take out the cast from the mould.

27. Mam już teraz formę, element oryginalny, odlew oraz możliwość zrobienia takiej ilości odlewów, jaką chcę.
Finished now we have mould, original sculpt and a cast and we can make as many cast as we want
Ciemne kropki na odlewie to wina już troszkę podstarzałej farby, jakiej użyłem do barwienia żywicy.
The black spots on the cast are because the paint was a bit old, but it doesn't change the cast in any way.

15 komentarzy:

  1. Witam, mam pytanie odnośnie kompresora. Pytałem w Leroy Merlin o możliwość wytworzenia próżni takim kompresorem jak na zdjęciu (inny producent, ale budowa taka sama) i gość z obsługi bardzo odradzał. Twierdził, że może dojść do trwałego uszkodzenia, że uszczelki się niszczą i urządzenie generalnie nie służy do zasysania powietrza, tylko do wtłaczania. Powiedz pls jak długo używasz tego kompresora i czy sprawuje się dobrze zarówno do wytworzenia próżni jak i nadciśnienia?

    OdpowiedzUsuń
  2. Używam kompresora już ze 2 lata jak dla mnie sprawuje się dobrze i nie widzę żadnej różnicy między tym jak zachowywał się na początku a jak zachowuje się teraz. Z racji tego, że jest to kompresor olejowy ważne by był zawór, który się zamyka zaraz po wyłączeniu kompresora tak by próżnia wytworzona nie zaczęła wysysać powietrza z kompresora i prawdopodobnie oleju.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki, bardzo dobra wiadomość. Bo przemysłowe pompy próżniowe są bardzo drogie. :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Gdzie można dostać taką komorę próżniową/ ciśnieniową i jaki jest jej koszt? Nic nie znalazłem w internecie, porozglądam się w zwykłych sklepach, ale pomyślałem, że nie zaszkodzi zapytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Szukaj w Googlach i Allegro "zbiornik ciśnieniowy", można dostać od 500 pln wzwyż. Mało kto sprzedaje go w takich celach jak wyżej, zazwyczaj są to zbiorniki do farb (do malowania aerografem) ale do odlewów nadają się wyśmienicie. Takie zbiorniki nie mają okienka, ale przezroczysty zbiornik do wytworzenia próżni (i tylko próżni, bo samoróbki do wys. ciśnienia mogą być bardzo niebezpieczne) możesz zrobić sam z małego kawałka szerokiej rury PCV i pleksi na górze i dole. Dolne pleksi doklejasz do rury mocnym klejem, a na górę rury zakładasz uszczelkę i kładziesz drugie pleksi. Wtedy możesz obserwować jak powietrze wychodzi z produktu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Waste - polecam się na przyszłość
    Locust - tak jak waste napisał, ja swój kupiłem na allegro za 750 PLN. Opisany był jak zbiornik ciśnieniowy, używany do nakładania farby oraz tynki na duże powierzchnie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Jest szansa na zrobienie porządnego odlewu, bez komory próżniowej?

    OdpowiedzUsuń
  8. Tak, ale wszystko zależy od ilości detali na odlewanym elemencie, rozmiarów odlewanego elementu oraz użytej metody.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy w takim kompresorze jak ten można regulować ciśnienie? Chciałbym podobny kupić do zasilania aerografu ale w niektórych przypadkach kompresor ma 8 barów a aerograf obsługuje tylko dwa bary. Można to jakoś dostosować?

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak można regulować, ale nie jest to regulator wysokiej jakości więc to ciśnienie i tak jest zmienne w trakcie pracy.

      Usuń
    2. A jako doświadczony modelarz/artysta mógłbyś polecić jakiś aerograf na start? piwata czy może coś bardziej zaawansowanego/droższego? jakiego sam używasz i czy razem z wymienionym kompresorem?

      Pozdrawiam :)

      Usuń
  10. Na początek pseudo iwata wystarczy w zupełności.Jest to dobry sprzęt do nauki. Sam używałem jej wiele lat zanim nabyłem coś lepszego.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Odkopuje trochę pradawny temat. Ale licząc na dobrą pamięć autora. Chciałbym zapytać o element dodatkowy z miernikiem ciśnienia przy pompie, widoczny choćby w podpunkcie 4. Element od którego odchodzi biały/przeźroczysty wąż. Dobrze myślę że jest to właśnie, po prostu, miernik podciśnienia?

    OdpowiedzUsuń
  12. Artykuł leciwy, ale bardzo interesujący, również liczę na dobrą pamięć autora ;) i że odpowie na pytanie - dlaczego do robienia formy wytwarzane było podciśnienie, a do robienia odlewu nadciśnienie?

    OdpowiedzUsuń